luni, 9 iunie 2014

CELĂLALT CLUJ!


Articol de Oana Luiza Mihai – intern Komunitas și studentă anul III, Facultatea de Urbanism, București

Centrele istorice ale orașelor din România reprezintă prima atracție pentru orice turist, însă câți dintre voi vă plimbați și în zonele din jur? Câți dintre voi considerați că dacă porniți prin oraș “la pas” sau pe bicicletă, aveți și spațiu pentru asta, nefiind împiedicaţi de mașinile parcate pe trotuar sau de trotuarele mult prea mici?
           
Ei bine, în Cluj, care va fi Capitala Europeană a Tineretului în 2015, s-a născut un nou concept – “Celălalt Cluj” – la a cărui apariție au contribuit Planwerk, în calitate de coordonator, Asociația Studenților Arhitecți Cluj, Federația SHARE Cluj-Napoca, Grupul SOS, și Clubul de Cicloturism Napoca. Obiectivul principal al acestui proiect este realizarea a 3 trasee pentru pietoni, cicliști și alergători, care voi uni puncte reper din Cluj, în cele din urmă mărindu-se aria de vizitare a orașului, deoarece acesta are un potențial arhitectural, urbanistic și natural mult mai mare decât ceea ce oferă centrul istoric.  



Mesajul principal al Capitalei Europene a Tineretului este SHARE, sub diferite forme: Share Space, Share Culture, Share Work, Share Power, Share Joy sau Share Vision, iar în ceea ce-i privește pe cei care au pus bazele celor 3 trasee pietonale și pentru bicicliști din oraș, au avut în vedere ideea de Share Space, un mesaj văzut ca o invitație pentru clujeni de a-și redescoperi orașul și mai ales acele zone și clădiri uitate, fie ele nevalorificate sau părăsite.

Această rețea de spații publice sau repere din oraș va activa viața din comunități și le va reda identitatea și importanța în cadrul orașului, deoarece fiecare cartier rămas în umbra centrului istoric deține zone și clădiri cu potențial.

Mijloacele prin care se vor realiza traseele sunt simple și au fost identificate în cadrul workshop-ului “Celălalt Cluj” din luna februarie 2014. O serie întreagă de străzi, maluri de ape și cărări necunoscute pot face din Cluj un “walkable city”. Este nevoie, bineînțeles, de implicarea publicului și de deschiderea autorităților față de aceste propuneri.

Cele 3 trasee pietonale și pentru bicicliști sunt:


1.Între Lacuri – în partea de est a Clujului, în vecinătatea Iulius Mall, se dorește realizarea unor alei de promenadă, agrement și recreere, care să unească cele 4 lacuri și terenul pe care a existat o pepinieră, dar și conexiunea acestor trasee cu restul orașului, un sistem deschis care să ofere alternative la traficul intens din zonă, și să valorifice potențialul natural, în prezent încărcat de garaje, felurite construcții temporare, împrejmuiri și șantiere. Toate aceste amenajări se vor face, bineînțeles, protejând habitatul natural, întreaga zonă urmând să devină Parcul Est.

 Situatia actuala:


 
Astfel, terasele lacului vor fi amenajate cu gradene, aleile vor fi amenajate pentru pietoni și bicicliști; vor exista zone de acces la oglinda de apă și, bineînțeles, locuri de stat și admirat peisajul natural.

 Propunere:


  



2. Hașdeu –  Campus USAMV (Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară) –reprezintă un traseu care va uni mai multe zone verzi din sud-vestul centrului istoric – Parc Iuliu Prodan, Campusul USAMV, Campusul Hașdeu și Grădina Botanică. Este o zonă intens circulată (din nefericire de mașini) și tocmai calitatea ridicată a spațiilor publice și a traseelor pietonale este obiectivul principal, prin valorificarea spațiilor urbane cunoscute ca repere, mai ales pentru tineret, amenajarea altor spații publice care să ofere continuitate traseului și punerea în valoare a clădirilor din diferite generații arhitecturale care pot fi întâlnite pe parcursul acestuia.

 Situatia actuala:



Suprafața alocată carosabilului este supradimensionată, așadar, pe străzile care compun traseul se poate renunța la o parte din aceasta în favoarea lărgirii trotuarelor, acestea fiind pe alocuri mai înguste de 1 metru. Aceasta, împreună cu renunțarea la un anumit număr de locuri de parcare, sau prin metode de parcare inteligente care să reducă spațiul utilizat de mașini, cu pavaje diferite pentru marcarea zonelor pentru pietoni în ideea de SHARE Space ( în care mașinile reduc viteza, metoda ducând în cele din urmă la reducerea indicelui de motorizare), amplasare de mobilier urban și creșterea fondului vegetal, vor face din aceasta o zonă mult mai ușor de parcurs, care invită la cunoașterea unui spațiu ocupat în mod predominant de tineret din cadrul Clujului.

 Propunere:




De asemenea, urmând aceeaşi idee de a realiza o rețea pietonală la nivelul orașului, Campusul USAMV este propus de asemenea spre amenajare și deschidere către public, acesta permițând doar ocazional accesul în prezent. În acest sens, pe lângă plantare de arbori și amenajare de alei, sunt propuse locuri de popas pentru a admira Clujul “de sus”.



3.Hoia va fi un traseu care va uni obiective naturale și arhitecturale – pădurea Hoia, Muzeul Etnografic,  Cetățuia, râul Someș - și care va oferi puncte de belvedere asupra celor două văi ale Clujului;  va fi un spațiu amenajat pentru explorarea, pe jos sau cu bicicleta, a împrejurimilor orașului sau pentru ieșirile la iarbă verde. Acest traseu va pune în valoare topografia specială a orașului, va invita la descoperirea unui alt Cluj, departe de zgomotul mașinilor și de aglomerație și va reprezenta cea mai mare rețea verde de la nivelul orașului.

Situatia actuala:

Propunere:



Toate traseele prezentate nu sunt niște utopii, sunt ideile unor oameni care au înțeles că orașele trebuie redate oamenilor și că șansa generațiilor viitoare de a trăi într-un mediu sănătos stă în puterea noastră de a acționa încă de pe acum, pentru niste orașe deschise, verzi, respirabile, “walkable”, în care comunitățile sunt active iar parcurgerea orașului nu mai este un lucru obositor, fiecare reper din oraș fiind conectat la altul într-o rețea fluidă și captivantă.


Mai multe informații aici:
Sursa imagini:


 




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu