Educație urbană (Urban education)

Educația urbană reprezintă cartea de vizită a Laboratorului Urban și a Asociației Komunitas.

Educație urbană reprezintă o metodă interdisciplinară concepută de Asociatia Komunitas, care reunește elemente de antropologie, planificare urbană și activism urban. Metoda își propune să îi familiarizeze pe tineri cu noțiuni elementare legate de mediul construit, planificare urbană și proiectare, protecția patrimoniului, antropologie și studii urbane, dar și cu activism civic, implicare și responsabilitate, probleme legate de utilizarea spatiului public.

În procesul complex de concepere și experimentare a educației urbane, am implicat de-a lungul anilor sute de elevi și ne-am raportat la ei ca la niște mici specialiști în probleme urbane, ale căror percepții, cunoștințe sau păreri contează. Educația urbană își propune să îi învețe pe copii și pe adolescenți să lectureze orașul în  diverse chei: socială, culturală, arhitecturală, urbanistică, economică și politică.

Obiectivele principale ale educației urbane sunt următoarele:
1.      Stimularea curiozității tinerilor față de oraș, privit ca o entitate vie, aflată în continuă transformare, care poate fi observată, analizată, modelată și îmbunătățită;
2.      Înțelegerea diverselor mecanisme socio-culturale și economico-politice care își pun amprenta asupra spațiilor urbane și asupra vieții urbane generale;
3.      Inițierea unui proces care urmărește să îi determine pe tineri să se implice ca și cetăţeni activi ai oraşului, capabili să participe la deciziile importante privind dezvoltarea urbană și valorificarea diverselor resurse.

Modelul de educaţie urbană propus de Asociatia Komunitas are şi o dimensiune care merge în direcţia activismului, a participării publice şi a unui urbanism participativ sau cel puţin flexibil.

Considerăm că astfel de demersuri educaţionale sunt extrem de necesare în societatea contemporană românească, mai ales în contextul în care spaţiile publice se privatizează într-un ritm accelerat, iar deciziile legate de dezvoltarea urbană se iau în spatele uşilor închise şi în paralel cu cetăţenii sau nevoile acestora.

Cei mai excluşi de la procesul decizional urban sunt chiar tinerii (mai ales copiii) – ceea ce este cumva paradoxal, pentru că ei sunt „moştenitorii” oraşelor de mâine. Ceea ce putem face noi, adulţii, este să le oferim şansa unei educaţii urbane care să îi ajute să se orienteze mai bine în complexul viu şi uriaş pe care îl formează un oraş, să înţeleagă modul în care viaţa individuală se leagă de cea colectivă sau modul în care o decizie de urbanism îi afectează în mod direct.

Nu în ultimul rând, este necesară o educaţie care să îi înveţe pe tineri să îşi cunoască drepturile pe care le au ca locuitori urbani şi să devină capabili să îşi revendice oraşele. Cu cât procesele de educaţie urbană încep mai rapid şi mai devreme, cu atât vor fi mai multe generaţii tinere capabile să schimbe într-un sens pozitiv faţa oraşelor contemporane.


O prezentare mai detaliată despre conceptele și metodele educației urbane pe care le folosim în munca alături de elevi poate fi consultată aici:


Ilustrație de Ana Lemnaru

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Urban education is the ”calling card” of Komunitas Association and of Urban Lab.

Urban education means an interdisciplinary method designed by Komunitas Association,  which uses and puts together elements of urban anthropology, urban planning and urban activism. This educational method aims to raise awareness among youngsters towards basic concepts related to the built environment, urban planning, patrimony, public participation, anthropology and urban studies. 

More than that, the method is also a good opportunity to inform people on civic activism, on various issues related to the poor use of public space and to make them more responsible and involved towards urban things.

Over the years, hundreds of students were involved in our complex process of designing the pedagogy of urban education. These youngsters were treated like little experts on urban issues and, for us, their ideas and views mattered a lot.

The main purpose of urban education consists in teaching children and youngsters various keys of reading the city: the social one, cultural, architectural, urban, economic and political ones.
The main objectives of urban education pedagogy are the following:

1. Arousing youngsters` curiosity towards the city, regarded as a living entity, capable of ceaseless change, which can be observed, analyzed, embellished and improved.

2. Stimulating the understanding of various socio-cultural and economic-political mechanisms which mark the urban spaces and general urban life.

3. Initiating a process in which youngsters are encouraged to get involved as active citizens of the city, able to judge various decisions regarding urban development, taken by the city authorities and able to identify various resources.

Activism, public engagement, participatory or at least flexible urbanism are other dimensions which we try to integrate in our urban education pedagogy. We strongly believe that such educational approaches are extremely necessary in our contemporary society, considering the accelerated privatization of public spaces and the fact that issues concerning urban development are discussed behind closed doors, far from the citizens and their needs.

In a paradoxical manner, youngsters, especially children, are excluded from urban decision making processes, not being taken into consideration the fact that the future of the cities belongs to them. Our duty is to provide them with knowledge and information related to urban education, capable of helping them to better focus in the huge living complex of a city. Beside this, youngsters should be offered the chance to understand how the individual life is closely and strongly related to the collective one and how an urban planning decision can affect them directly.

Last, but not least, we are in need of an education teaching youngsters about their rights as urban citizens, able to claim their cities. The sooner urban education processes begin, the more young generations capable of positive changes will exist.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu