luni, 24 martie 2014

Strazi. Trafic. Pietoni

Articol de Manga Lavinia, studenta anul III, Facultatea de Urbanism

Timp de decenii mașina a câștigat “teren” atât la modul propriu cât și la figurat în fata pietonului. Numărul automobilelor a tot crescut, traficul auto era din ce în ce mai aglomerat și prin urmare străzile s-au  lățit și numărul lor a crescut. Dar care a fost rezultatul? Surprinzător sau nu, după 100 de ani s-a ajuns la concluzia ca mai multe drumuri atrag mai mult trafic.

In Shanghai, China de exemplu, mai multe drumuri înseamna într-adevăr  mai mult trafic și mai multa congestie.




















Iată cum, alte țări au rezolvat, au încercat sa rezolve, sau au ameliorat aceasta problema:

Când marea autostrada Embarcadero Freeway din San Francisco a fost închisă, după cutremurul din 1989, oamenii și-au adaptat rapid rutina, iar traficul  rezidual s-a mutat pe alte rute. Astăzi, Embarcadero este un bulevard prietenos, cu copaci, troleibuze și condiții rezonabile pentru viata urbana și pentru bicicliști.



San Francisco, în două ipostaze diferite: înainte şi după introducerea politicilor de trafic care acordă prioritate pietonilor şi transportului public


În 2002 , Londra a introdus taxa de congestive rutiera (șoferii trebuie să plătească pentru a intra cu mașina în partea central a orașului). De la început, datorita taxei traficul s-a redus dramatic.Zona a fost extinsa ulterior spre vest și acum cuprinde 50 kmp.

 Londra, înainte şi după introducerea taxei
























O ampla inițiativă de extindere a posibilităților pentru mersul pe bicicleta a fost demarata în New York în 2007. Pista este conceputa astfel încât mașinile parcate sa protejeze bicicliștii. Traficul de biciclete s-a dublat în numai doi ani.

 New York cu străzi în care există loc pentru biciclete























În jurul anului 1980 centrul orașului Melbourne era o colecție de clădiri de birouri și blocuri turn, fără viața și utilitate. Orașului i se spunea “gogoașa”, pentru ca era practic gol în centru. Între 1994 și 2004 s-au realizat o serie impresionanta de îmbunătățiri, factorul semnificativ l-a constituit încurajarea oamenilor sa meargă pe jos. De la înființare, Melbourne a fost o colonie tipic englezeasca cu străzi lungi și parcele regulate. La început s-a decis sa fie eliminate toate obstacolele din calea pietonilor pentru a-i încuraja sa se bucure de străzile orașului. S-au lărgit trotuarele, pavajele au fost refăcute cu piatra Bluestone şi străzile au fost echipate cu o noua colecție de mobilier urban din material de calitate. După acestea a urmat politica de “înverzire” pentru a spori caracterul și umbra trotuarelor.

Raul care trece prin Aarthus, cel de-al doilea oraș ca mărime din Danemarca, a fost astupat și folosit ca artera de circulație înainte de a fi redeschis în 1998. De atunci, zona pietonala de agrement de-a lungul râului a devenit spațiul cel mai popular din oraș. Preturile proprietarilor imobiliare din apropiere sunt printre cele mai mari din oraș.

Deși în mod tradițional traficul pietonal a dominat străzile din Manhattan, New York, în 2007 a fost lansat un program amplu cu scopul de a oferi opțiuni mai bune de recreere și de petrecere a timpului liber ca un supliment al traficului pietonal intens, de regula motivat de o finalitate precisă. De exemplu pe Brodway, trotuarele au fost extinse ca sa facă loc pentru cafenele și locuri de stat, în timp ce în Herald Square si Time Square cu o serie de zone pietonale cu multe posibilitatea de relaxare. În 2009, pe Broadway în New York în zonele Time Square si Herald Square a fost oprit traficul, ceea ce a adus liniștea pietonilor și a redat încă 7000 de metrii pătrați vieții urbane. Nivelul de activitatea în noile spații a fost impresionant din prima zi.



Limita dintre spațiul public si cel privat , limita unde strada si clădirile se întâlnesc este de cele mai multe ori nesesizata de către pietoni sau confundata. Iată câteva exemple pe care, probabil, le întâlniți zilnic :

Ieșind sau intrând          

Mergând de-a lungul străzii  

Făcând cumpărături      

   Interacționând   

                               

   































Uitându-se în vitrine            

      Stand de vorbă


O plimbare prin oraș are multe variante: o excursie rapida de la A la B, cu scop precis, o hoinăreala lenta pentru a savura viața orașului sau un apus de soare, zig-zag-ul unor copii, ori mersul hotărât al bătrânilor pentru a lua o gura de aer proaspăt sau după treburi. Dar oricare ar fi scopul, el se petrece tot în spațial public urban : strada.

In concluzie, strada este elementul mereu prezent in viata noastra de zi cu zi si prin urmare , pentru a putea savura micile plimbari , sau chiar lungile drumuri , trebuie mai intai sa fim atenti in ce relatie se afla ea cu pietonul

Bibliografie: ”Orase pentru oameni” - Jan Gehl

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

A apărut o eroare în acest obiect gadget