luni, 4 noiembrie 2013

INTERVENȚII URBANE ÎN COLEGIUL TEHNIC ”TRAIAN”

articol de Andreea Lipan (Komunitas Urban Lab)

Seria intervențiilor urbane marca Komunitas, de amenajare a curții Colegiului Tehnic ”Traian”, a început în 2013 cu câteva intervenții realizate în curtea liceului, in timpul proiectului de educatie urbana ”La mine la scoala se intampla ceva super!”, finantat prin Programul Tineret in Actiune.
Pe parcursul unui semestru, elevii de clasa a 10-a și de clasa a 5-a au fost implicați în ateliere săptămânale de educație urbană și ecologică, în cadrul cărora, pe lângă însușirea anumitor cunoștințe, elevii au fost încurajați să gândească creativ și să conceapă amenajarea unor spații din liceu și din curtea acestuia.  Fiind la prima experiență de acest tip, înainte de realizarea propriu-zisa a intervențiilor au fost necesare câteva ateliere în care am reflectat asupra problemelor specifice cu care se confruntă elevii acestui liceu și a modului în care ar putea fi ameliorate prin intervenții concrete și realizabile.

Intervențiile elevilor de clasa a 10-a

Astfel, a apărut idea de a avea în interiorul liceului un spațiu de expoziție, inaugurat prin ”Expoziția tablourilor spațiale”, realizate de elevi la ”Workshopul de Spray-painting ”, organizat de Komunitas în Săptămâna alternativa ”Sa stii mai multe, sa fii mai bun!” (program national al Ministerului Educatiei). Scopul creării acestui spațiu a fost acela de a schimba stereotipul prin care elevii dintr-un liceu tehnic ”nu sunt capabili să exceleze în activitățile școlare sau extra-școlare”, promovând în fața celorlalți colegi, a profesorilor și a vizitatorilor, rezultatele pozitive. Planșele elevilor au fost expuse timp de 2 luni, în spațiul amenajat de ei, vizibil din zona de acces principal a liceului.



O altă idee de a ”îmbunătăți” spațiul interior al liceului a fost aceea de a crea un ”Panou de exprimare liberă”, care să ajute elevii să comunice mai mult și să socializeze, una dintre problemele identificate de ei fiind acea că, în afara orelor standard de curs, nu există alte activități care să stimuleze dialogul dintre elevi, iar aceștia în timpul pauzelor comunică doar în grupuri restrânse. Panoul a fost amplasat în zona atelierelor și a laboratoarelor, fiind un spațiu frecventat de toți elevii, postarea anunțurilor fiind liberă.

Elevii care au inițiat această idee și-au asumat și ”gestionarea” panoului în ture săptămânale, pentru a îndepărta anunțurile expirate sau pe cele care nu corespund regulilor de postare sau transmit mesaje neconstructive. Aceste sarcini ar putea fi preluate pe viitor de ”elevul de serviciu”  care se schimbă zilnic în liceu.    

Curtea liceului ”Traian” este un spațiu închis, orientat spre interior, cu gard opac și înalt, cu o poartă de intrare gri și neprimitoare, caracteristici ce îi determină pe elevi să se simtă ca într-o ”închisoare”. Astfel, la ateliere s-au purtat discuții în vederea alegerii unei intervenții potrivite care să schimbe această percepție.  Prima schimbare din curtea liceului a fost realizarea unei picturi pe poarta de la intrarea elevilor, care să transforme spațiul de primire al elevilor într-un cadru primitor, vesel și atractiv vârstei lor. Elevii de clasa a 10-a au participat la realizarea propriu-zisă a picturii, ceea ce a însemnat din nou o ocazie de a-și depăși limitele, de a promova o idee în fața tuturor colegilor și de a-și descoperi noi pasiuni. Această activitate a fost foarte vizibilă și a generat interes atât din partea profesorilor, cât și din partea celorlalți colegi, alți elevi alăturându-se grupului de inițiativă.


Din nou problema socializării a fost atacată de data aceasta prin amenajarea unor spații în curtea liceului care să stimuleze interacțiunea dintre elevi. Problema identificată de elevi a fost aceea a folosirii deficitare a spațiului amplu disponibil în curtea școlii, în care nu exista nici un loc de stat, elevii alegând să petreacă pauzele pe holurile liceului. Astfel, au fost create două zone cu spații de stat în zona terenului de sport, care este cea mai populară în timpul pauzelor.

Primul a fost realizat din anvelope reciclate și a urmărit idea de flexibilitate a utilizării. Practic anvelopele, recondiționate și pictate, au fost asamblate pentru a forma locuri de stat. Acestea au fost ”relaționate” printr-o sfoară care să lege toate elementele, dar care să permită rearanjarea lor creativă în funcție de nevoi.

Cel de-al doilea spațiu a fost realizat din lemn. Forma și conceptul a pornit de la idea de spațiu care să îi aducă ”față în față” pe elevi, dar de o dimensiune suficient de mare încât să respecte idea de ”spațiu personal”. Astfel, a fost creat un spațiu de socializare de forma literei ”U”, cu orientare multiplă, spre terenul de sport, curtea principală și peretele pictat de elevi.




În final, curtea liceului a fost animată și de un graffitti colectiv realizat de elevi și voluntarii Komunitas pe un perete care delimitează o latură a curții. Scopul picturii colective a fost de a susține lucrul în echipă, de a crește interacțiunea dintre elevii liceului și de a-i face să își asume spațiu școlar, prin implicarea directă în procesul de înfrumusețare a acestuia.















































Intervențiile elevilor de clasa a 5-a

Acestea au fost adaptate vârstei lor, fiind bazate tot pe interacțiunea elevilor cu mediul în care își desfășoară zilnic activitatea. În cadrul Colegiului tehnic ”Traian”, elevii din ciclul gimnazial sunt minoritari, aceștia fiind dominați numeric de colegii de la liceu, singurul spațiu destinat lor fiind cel al clasei.  În cadrul proiectului ”La mine la școală se întâmplă ceva super!”, multe din atelierele realizate s-au desfășurat în curtea școlii.

Prima intervenție a fost acea de a realiza un Eco-graffiti colectiv pe unul din pereții liceului (bazat pe un amestec de mușchi de pădure și iaurt). Elevii au conceput împreună un design pentru perete și câteva mesaje pe care ar dori să le transmită celorlalți elevi. Voluntarii Komunitas i-au ghidat pe elevi în pregătirea ”compoziției” și transpunerea desenului pe perete pe parcursul unui atelier extins.



O altă intervenție a fost realizarea unei amenajări ecologice, în care o parte din curtea școlii a fost decorată cu jardiniere realizate din anvelope reciclate. Anvelopele au fost pictate și dispuse într-o formă circulară pe marginea aleii si plantate cu diferite flori ornamentale. Acestea au un dublu-rol, marginea anvelopei fiind folosită ca spațiu de stat de copii, iar interiorul ca jardinieră.



După realizarea tuturor acestor intervenții se face în sfârșit simțită prezența copiilor și a adolescenților, nu numai fizic, ci și ca amprentă asupra spațiilor pe care aceștia le folosesc. În viziunea Komunitas, elevii nu ar trebui tratați ca ”bureți” care  absorb informații, realizându-se investiții doar în dotările claselor și a laboratoarelor.  Școala ar trebui să devină un spațiu care susține dezvoltarea personală și conturarea unei personalități, prin orientarea atenției de la informația transmisă, spre modalitatea de livrare a acesteia și asimilarea ei de către elevi. Un factor cheie în această transformare este ”emanciparea” elevilor și implicarea lor activă în luarea și implementarea deciziilor care îi privesc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

A apărut o eroare în acest obiect gadget