Articol de Oana Luiza Mihai – intern Komunitas și studentă anul III, Facultatea de Urbanism, București
Centrele istorice ale orașelor din România reprezintă prima atracție pentru orice turist, însă câți dintre voi vă plimbați și în zonele din jur? Câți dintre voi considerați că dacă porniți prin oraș “la pas” sau pe bicicletă, aveți și spațiu pentru asta, nefiind împiedicaţi de mașinile parcate pe trotuar sau de trotuarele mult prea mici?
Ei bine, în Cluj, care va fi Capitala
Europeană a Tineretului în 2015, s-a născut un nou concept – “Celălalt Cluj” – la a cărui apariție
au contribuit Planwerk, în calitate
de coordonator, Asociația Studenților
Arhitecți Cluj, Federația SHARE
Cluj-Napoca, Grupul SOS, și Clubul de Cicloturism Napoca. Obiectivul
principal al acestui proiect este realizarea a 3 trasee pentru pietoni,
cicliști și alergători, care voi uni puncte reper din Cluj, în cele din urmă
mărindu-se aria de vizitare a orașului, deoarece acesta are un potențial
arhitectural, urbanistic și natural mult mai mare decât ceea ce oferă centrul
istoric.
Mesajul principal al
Capitalei Europene a Tineretului este SHARE,
sub diferite forme: Share Space, Share Culture, Share Work, Share Power, Share
Joy sau Share Vision, iar în ceea ce-i privește pe cei care au pus bazele celor
3 trasee pietonale și pentru bicicliști din oraș, au avut în vedere ideea de Share Space, un mesaj văzut ca o
invitație pentru clujeni de a-și redescoperi orașul și mai ales acele zone și
clădiri uitate, fie ele nevalorificate sau părăsite.
Această rețea de
spații publice sau repere din oraș va activa viața din comunități și le va reda
identitatea și importanța în cadrul orașului, deoarece fiecare cartier rămas în
umbra centrului istoric deține zone și clădiri cu potențial.
Mijloacele prin care
se vor realiza traseele sunt simple și au fost identificate în cadrul
workshop-ului “Celălalt Cluj” din luna februarie 2014. O serie întreagă de străzi,
maluri de ape și cărări necunoscute pot face din Cluj un “walkable city”. Este nevoie,
bineînțeles, de implicarea publicului și de deschiderea autorităților față de
aceste propuneri.
Cele 3 trasee
pietonale și pentru bicicliști sunt:
1.Între Lacuri – în
partea de est a Clujului, în vecinătatea Iulius Mall, se dorește realizarea unor
alei de promenadă, agrement și recreere, care să unească cele 4 lacuri și
terenul pe care a existat o pepinieră, dar și conexiunea acestor trasee cu
restul orașului, un sistem deschis care să ofere alternative la traficul intens
din zonă, și să valorifice potențialul natural, în prezent încărcat de garaje, felurite
construcții temporare, împrejmuiri și șantiere. Toate aceste amenajări se vor
face, bineînțeles, protejând habitatul natural, întreaga zonă urmând să devină
Parcul Est.
Situatia actuala:
Astfel, terasele lacului vor fi amenajate cu gradene, aleile vor fi amenajate
pentru pietoni și bicicliști; vor exista zone de acces la oglinda de apă și,
bineînțeles, locuri de stat și admirat peisajul natural.
Propunere:
2. Hașdeu – Campus USAMV (Universitatea de Științe
Agricole și Medicină Veterinară) –reprezintă un traseu care va uni mai multe
zone verzi din sud-vestul centrului istoric – Parc Iuliu Prodan, Campusul USAMV,
Campusul Hașdeu și Grădina Botanică. Este o zonă intens circulată (din nefericire
de mașini) și tocmai calitatea ridicată a spațiilor publice și a traseelor
pietonale este obiectivul principal, prin valorificarea spațiilor urbane
cunoscute ca repere, mai ales pentru tineret, amenajarea altor spații publice
care să ofere continuitate traseului și punerea în valoare a clădirilor din
diferite generații arhitecturale care pot fi întâlnite pe parcursul acestuia.
Situatia actuala:
Suprafața alocată
carosabilului este supradimensionată, așadar, pe străzile care compun traseul
se poate renunța la o parte din aceasta în favoarea lărgirii trotuarelor,
acestea fiind pe alocuri mai înguste de 1 metru. Aceasta, împreună cu
renunțarea la un anumit număr de locuri de parcare, sau prin metode de parcare
inteligente care să reducă spațiul utilizat de mașini, cu pavaje diferite
pentru marcarea zonelor pentru pietoni în ideea de SHARE Space ( în care
mașinile reduc viteza, metoda ducând în cele din urmă la reducerea indicelui de
motorizare), amplasare de mobilier urban și creșterea fondului vegetal, vor
face din aceasta o zonă mult mai ușor de parcurs, care invită la cunoașterea
unui spațiu ocupat în mod predominant de tineret din cadrul Clujului.
Propunere:
De asemenea, urmând
aceeaşi idee de a realiza o rețea pietonală la nivelul orașului, Campusul USAMV
este propus de asemenea spre amenajare și deschidere către public, acesta
permițând doar ocazional accesul în prezent. În acest sens, pe lângă plantare
de arbori și amenajare de alei, sunt propuse locuri de popas pentru a admira
Clujul “de sus”.
3.Hoia va fi un
traseu care va uni obiective naturale și arhitecturale – pădurea Hoia, Muzeul
Etnografic, Cetățuia, râul Someș - și
care va oferi puncte de belvedere asupra celor două văi ale Clujului; va fi un spațiu amenajat pentru explorarea,
pe jos sau cu bicicleta, a împrejurimilor orașului sau pentru ieșirile la iarbă
verde. Acest traseu va pune în valoare topografia specială a orașului, va
invita la descoperirea unui alt Cluj, departe de zgomotul mașinilor și de
aglomerație și va reprezenta cea mai mare rețea verde de la nivelul orașului.
Situatia actuala:
Propunere:
Toate traseele
prezentate nu sunt niște utopii, sunt ideile unor oameni care au înțeles că
orașele trebuie redate oamenilor și că șansa generațiilor viitoare de a trăi
într-un mediu sănătos stă în puterea noastră de a acționa încă de pe acum,
pentru niste orașe deschise, verzi, respirabile, “walkable”, în care comunitățile
sunt active iar parcurgerea orașului nu mai este un lucru obositor, fiecare
reper din oraș fiind conectat la altul într-o rețea fluidă și captivantă.
Mai multe informații aici:
Sursa imagini:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu